Fysiske udfordringer:
• giver børnene en bedre kropsbevidsthed, hvorigennem de lærer deres egen krops muligheder og begrænsninger at kende.
• Udvikler børnenes motorik. Derfor skal børnene bevæge sig på alle tænkelige måder – løbe, gå, kravle, klatre, rulle, balancere – på legepladsen, i hallen, i svømmehallen osv.
• Giver børnene succesoplevelser, som øger deres selvværd og selvtillid. ”Jeg kan noget i dag, som jeg ikke kunne i går - I går skulle jeg holde en voksen i hånden da jeg skulle hoppe ned – i dag kan jeg selv!”
• Gør børnene selvhjulpne
• Automatiserer børnenes færdigheder, så de stadig bliver bedre og hurtigere til de ting de gør
• Udvikler gode idrætsvaner, som følger børnene gennem livet
Nøglebegreber: Motorik, koordination, balance, kropskendskab, beherskelse, kropsbevidsthed, motoriske færdigheder, kondition, styrke, kropsudtryk, kropslig kommunikation, kropslige handleformer: øve, prøve, mestre, m.m.
Psykisk udvikling:
• Lærer børnene at mærke deres egen sindsstemning
og give udtryk for deres følelser.
”Jeg er sur/glad/trist/vred!”.
• Lærer børnene at kunne tabe og vinde og stadig have det godt med sig selv og kammeraterne bagefter.
• Giver børnene oplevelsen af at blive set, hørt, respekteret og anerkendt af andre børn og voksne
Nøglebegreber: Selvværd, selvtillid, stabilitet, dannelse, selvindsigt, at turde, at ville, at melde til og fra, positiv selvopfattelse, tage initiativ, give udtryk for følelser, tillid, vente på tur, problemløsning, m.m.
Kognitiv udvikling:
• Gør at børnene lærer lettere og hurtigere
• Gør børnene i stand til at forstå og udføre en meddelelse
• Gavner børnenes fantasi og kreativitet
• Styrker børnene sprogligt, så de kan give udtryk for deres holdning - ”Hvad vil jeg i dag?”
Nøglebegreber: Kreativitet, sprog, overblik, tælle, forstå en meddelelse, erkendelse, forstå og acceptere regler/normer, omstillingsevne, evne til reflektere, bruge hukommelsen/huske, kritisk tænkning, taktik, regler, m.m.
Social udvikling:
• Gør børnene i stand til at kunne og ville rumme andre end sig selv. På den måde lærer børnene at danne venskaber.
• Gør børnene i stand til at indgå i et fællesskab, så de kan opføre sig som én
af gruppen og indordne sig efter normerne
• Lærer børnene sociale spilleregler. ”Jeg venter på at det bliver min tur. Jeg må ikke slå og drille osv.”
Nøglebegreber: Respekt, accept, ansvar, adfærd, norm, indordne sig, være opmærksom, samarbejde, empati, medansvarlighed, forhandlingsevne, kommunikation, samarbejde, at gå på kompromis, at føle sig solidarisk, empati, vise hensyn, m.m.